یکی از موضوعاتی که مباحث «عدم تحریفِ قرآن» را مهآلود و شاید غیردقیق نشان میدهد، پرداختن به موضوع تحریف یا عدم تحریفِ قرآن، بدون مشخص نمودن محدودهی زمانیِ بحثِ «تحریف قرآن» است. از سوی دیگر دسترسی ما به قرآن، دورههای زمانی مختلفی را طی کرده است که ماهیت و نوعِ بررسی آنها، میتواند در موضوع تحریف، دارای نتایج متفاوتی باشد. این تفاوت به گونهای است که پاسخگویی به عدمِ تحریف قرآن، دلایل و اسنادِ متفاوتی را نیز از دو سویِ منازعه، طلب میکند؛ به این معنی که اگر موضوع تحریف قرآن را یک کل در نظر بگیریم، برخی از دلایلِ قائلانِ به عدم تحریفِ قرآن، جزئی است و نمیتواند مرتفع کنندهی آن ادعای کلی باشد. بنابراین، تقسیمبندی و معرفی دورههای زمانی برای دسترسی به قرآن کریم از صدر اسلام تا کنون، بسیار ضروری است. یعنی لازم است تا بررسی و پژوهش شود، چه دورههای زمانی، برای بررسی دقیق مصادیق «انحرافِ لفظیِ حذفیِ قرآن» قابل طرح هستند؟ و این دورههای زمانی چه مختصات و ویژگیهایی در خود دارند؟ در پژوهش پیشرو، پنج دوره زمانی، طرح و معرفی میگردد تا نسبت و جایگاه آنها با مسئله تحریف لفظیِ حذفیِ قرآن، روشن گردد.
استادی, کاظم. (1401). معرفی دورههایِ زمانیِ پس از نزولِ وحی و جایگاه آن در تحریفِ لفظیِ قرآن. فصلنامه قرآن، فرهنگ و تمدن, 3(1), 48-69. doi: 10.22034/jksl.2022.333312.1072
MLA
کاظم استادی. "معرفی دورههایِ زمانیِ پس از نزولِ وحی و جایگاه آن در تحریفِ لفظیِ قرآن". فصلنامه قرآن، فرهنگ و تمدن, 3, 1, 1401, 48-69. doi: 10.22034/jksl.2022.333312.1072
HARVARD
استادی, کاظم. (1401). 'معرفی دورههایِ زمانیِ پس از نزولِ وحی و جایگاه آن در تحریفِ لفظیِ قرآن', فصلنامه قرآن، فرهنگ و تمدن, 3(1), pp. 48-69. doi: 10.22034/jksl.2022.333312.1072
VANCOUVER
استادی, کاظم. معرفی دورههایِ زمانیِ پس از نزولِ وحی و جایگاه آن در تحریفِ لفظیِ قرآن. فصلنامه قرآن، فرهنگ و تمدن, 1401; 3(1): 48-69. doi: 10.22034/jksl.2022.333312.1072